READING 2. Read some career advice for secondary school leavers. Choose the appropriate heading for each paragraph.
Gửi bởi: Nguyễn Thị Ngọc Vào 10 tháng 6 2019 lúc 9:59:32
Câu hỏi
(Đọc một số lời khuyên nghề nghiệp cho học sinh tốt nghiệp trường trung học. Chọn tiêu đề thích hợp cho mỗi đoạn.)
a. For those going to university
b. For those who have no plans
c. For those going to be apprentices
d. For those going to be apprentices d. For those about to start a job
In the UK, there are some websites that provide school students with practical advice about leaving school and taking the next step in their careers. The following are some examples:
1.____________________
If students are about to start a job, career advisers have useful information that may help them make the transition into the working world smoother. They should get used to taking responsibility if something goes wrong in their job. By taking responsibility, they will have the opportunity to learn how to put things right and they can avoid making the same mistakes in the future.
2. _________________
In general, apprentices are assigned to a senior member of staff to spend some time shadowing them and getting to grips with the basics of the job. If apprentices are given the opportunity to get involved early on, they should take it, as this will help them learn faster and improve their confidence. The best thing for apprentices is that they have the opportunity to earn while they learn, and most apprentices are required to attend college for part of the time.
3. _________________
Moving straight to tertiary education from secondary school is considered a big jump. However, many students take to university life like a duck to water. Normally, the first week at university is a bit confusing, even a little stressful, but it does not take long to get used to university life. During the first week, students have their timetables and other paperwork sorted. After that they can relax and take in the campus atmosphere.
4._________________
When students do not know what they want to do after leaving school, they could consider some other options, which the advisers can offer. They can find a temporary job, or take a gap year and go travelling; they may work somewhere abroad, or speak to career advisers who can help them come up with a plan. If none of these options are successful, students should go back to school. They can still be accepted on to A level courses if they have GCSEs.
Hướng dẫn giải
1. d
2. c
3. a
4. b
Tạm dịch:
a. Đối với những người đi học đại học
b. Đối với những người không có kế hoạch
c. Đối với những người sẽ học nghề
d. Đối với những người bắt đầu làm việc
Tại Vương quốc Anh, có một số trang web cung cấp cho học sinh những lời khuyên thiết thực về việc ra trường và bước tiếp theo trong sự nghiệp của họ. Sau đây là một số ví dụ:
1 .____________________
Nếu học sinh sắp bắt đầu công việc, cố vấn nghề nghiệp có những thông tin hữu ích có thể giúp họ chuyển đổi sang thế giới việc làm trơn tru hơn. Họ nên quen với trách nhiệm nếu có điều gì đó không ổn trong công việc của họ. Bằng cách đảm nhận trách nhiệm, họ sẽ có cơ hội học cách xếp đặt mọi thứ đúng đắn và họ có thể tránh những sai lầm tương tự trong tương lai.
2. _________________
Nhìn chung, người học việc được giao cho một nhân viên cao cấp để dành thời gian theo dõi họ và nắm bắt những điều cơ bản của công việc. Nếu học sinh có cơ hội để tham gia sớm, họ nên nhận lấy nó, vì điều này sẽ giúp họ học nhanh hơn và nâng cao sự tự tin của họ. Điều tốt nhất cho người học việc là họ có cơ hội để kiếm được tiền trong khi học, và hầu hết người tập sự đều phải đi học đại học trong một khoảng thời gian.
3. _________________
Đi học đại học từ trường trung học được xem là bước nhảy lớn. Tuy nhiên, nhiều sinh viên đi học đại học như một con vịt nước. Thông thường, tuần đầu tiên ở trường đại học hơi bối rối, thậm chí một chút căng thẳng, nhưng không mất nhiều thời gian để quen với cuộc sống đại học. Trong tuần đầu tiên, học sinh có lịch làm việc và các giấy tờ khác sắp xếp. Sau đó họ có thể thư giãn và đi trong không gian khuôn viên.
4._________________
Khi học sinh không biết mình muốn làm gì sau khi ra trường, họ có thể cân nhắc một vài lựa chọn khác mà các cố vấn có thể cung cấp. Họ có thể tìm được một công việc tạm thời, hoặc mất một khoảng thời gian và đi du lịch; họ có thể làm việc ở nước ngoài, hoặc nói chuyện với các cố vấn nghề nghiệp có thể giúp họ đưa ra một kế hoạch. Nếu không có lựa chọn nào thành công, học sinh nên trở lại trường. Họ vẫn có thể được chấp nhận vào các khóa học cấp A nếu họ có GCSE.
Update: 10 tháng 6 2019 lúc 9:59:32
Các câu hỏi cùng bài học
- READING 1. Work with a partner. Guess what the students in the pictures may do after they leave school.
- READING 2. Read some career advice for secondary school leavers. Choose the appropriate heading for each paragraph.
- READING 3. Find the words/phrases/expressions in the reading text which are closest in meaning to the following. Write them in the correct space.
- READING 4 Read the text again and answer the questions.
- READING 5 Discuss with a partner.
- SPEAKING 1 Choose sentences a-f to complete the discussion between Linda, Lan, and John.
- SPEAKING 2 Find the expressions that John, Lan, and Linda used to talk about their ambitions and dreams in the conversation. Write them in the correct space.
- SPEAKING 4 Work in groups of three. Use the expressions in 2 to make a similar conversation about your own ambitions and dreams.
- LISTENING 1 Look at the pictures. What jobs do the people in the pictures do? Write down the job under each picture.
- LISTENING 2 Match each word with its meaning.
- LISTENING 3 Listen to an interview about the positive and negative points of the careers of three people. Match the career with each interviewee.
- LISTENING 4 Listen again and decide if the following statements are true (T), false (F), or not given (NG).
- LISTENING 5 Work in groups. Do you agree or disagree with the positive and negative points of the three careers in the listening? Why?/Why not? Can you add more points?
- WRITING 1 Read the job application letter and write the numbers ( 1 -8) next to the letters (a-h) to show the correct components of the letter.
- WRITING 2 Read the job advertisement. Make a list of the qualities and experience you may need for the job.
- WRITING 3 Write a letter of around 180 words applying for the job in the advert in 2. Include all the letter components in 1 and follow the writing plan below.